Arkeologlar, MS 618'den 907'ye kadar Orta ve Doğu Çin'in büyük bir bölümüne hükmeden Tang Hanedanı dönemindeki günlük yaşamı tasvir eden çarpıcı duvar resimleriyle süslenmiş, yüzyıllar öncesine ait bir mezar ortaya çıkardı.

Mezarda daha önce hiç görülmemiş günlük yaşam tasvirleri yer alıyor; bunlar arasında buğday döven ve erişte yapan erkekler de yer alıyor.

Batı Michigan Üniversitesi tarih profesörü Victor Xiong, duvar resimlerinden birinde muhtemelen Orta Asya'dan gelen sarı saçlı ve sakallı bir "Batılı"nın tasvir edildiğini söyledi.

Mezardaki duvar resimleri iyi korunmuş görünüyor. Xiong, “Bu duvar resimlerinde tasvir edilen en tanıdık tema, MÖ 206 ile MS 220 yılları arasındaki Han hanedanına kadar uzanan bir gelenek olan ağaçların altındaki insan figürleri.” dedi. Benzer duvar resimleri Çin’in Xinjiang, Shandong, Shaanxi ve Gansu bölgelerinde de bulunmuştu. Xiong, duvar resmindeki sarışın “Han olmayan” adamın kendine özgü kıyafetleri olduğunu belirtiyor.

Xiong, “Yüz hatlarına ve kıyafet tarzına dayanarak, onu bir ‘Batılı’, muhtemelen Orta Asya’dan bir Soğdlu olarak tanımlayabiliriz.” ifadesini kullandı. Soğdlular o dönemde Asya ve Avrupa arasındaki İpek Yolu güzergâhında ticaret yapan bir halktı ve çoğunlukla günümüzde Tacikistan ve Özbekistan olan bölgelerde yaşıyorlardı.

Xiong, duvar resimlerinin birçoğunun Tang hanedanlığı dönemindeki günlük işlerin ve emeğin “daha önce hiç görülmemiş” temsillerini verdiğini de söylüyor.

Mezar, 2018 yılında Çin'in kuzeyindeki Shaanxi eyaletinin başkenti Taiyuan'ın eteklerindeki bir yamaçta yapılan yol çalışmaları sırasında keşfedilmişti ancak arkeologlar tamamlanan kazı çalışmalarını ancak geçen ay bildirdi.

Uzmanlara göre mezardaki kitabede, 736 yılında ölen 63 yaşındaki bir adamın ve eşinin gömüldüğü yer olduğu belirtiliyor.

Screenshot 2-2

Güz Ortası Bayramı: Mitolojiden modern dünyaya uzanan gelenek Güz Ortası Bayramı: Mitolojiden modern dünyaya uzanan gelenek

Mezar tek bir tuğla odadan, bir kapıdan ve bir koridordan oluşmakta. Tang hanedanı dönemindeki yaşamdan sahneler mezarın duvarlarını, kapıyı, koridoru ve tabutun yerleştirildiği platformu süslemekte. Odanın kubbeli tavanı bir ejderha ve anka kuşu olabilecek bir şeyle boyanmış.

Screenshot 4

Kapının yakınında resmedilen birkaç figür, mezarın "kapı bekçilerini" veya koruyucularını temsil ediyor. Bazı figürler, sarı cübbeler giyiyorlar ve bazılarının belinde kılıçlar var. Diğer duvar resimleri, doğal manzaraların yanı sıra tahıl döven erkekleri, un öğüten kadınları, erişte yapan erkekleri ve kuyudan su getiren kadınları tasvir ediyor.

Screenshot 5

Duvar resimlerinde yer alan figürlerin çoğu aynı Çinli erkek ve kadına benziyor ve arkeologlar bunların mezara gömülen iki kişi olabileceğini düşünüyor. Bir sahnede kadın renkli bir elbise giymiş ve dört atı, elinde kırbaç tutan sakallı bir adamla birlikte götürüyor. Diğer duvar resimlerinde dağlar, ağaçlar ve develer resmedilmiş, tabutun etrafındaki resim dizisi ise Çinli mezar sahibinin hayatının farklı evrelerini temsil ediyor olabilir.

İlgili makale Live Science’de yayımlandı.

Zülal Çelik